Zasady gry w szachy mogą nastręczać problemów z ich zrozumieniem, ale tylko do czasu, gdy rozłożysz całość na mniejsze kawałki. Poznając znaczenie każdej z figur występującej na szachownicy z pewnością zrozumiesz, o co w tym wszystkim chodzi. A stąd już niedaleko do emocjonujących partii, które będziesz rozgrywał z najbliższymi. Poznając zasady w rodzinnym gronie, od razu zyskujesz partnerów do gry.
Najważniejsza jest deska
Rozgrywki szachowe toczą się na szachownicy, czyli kwadratowej desce osiem na osiem pól, o dwóch naprzemiennych kolorach, białym i czarnym. Nawet gdy 64 pola mają inne kolory, z założenia nazywa się je w ten sposób. Tak samo z pionkami, niezależnie od barw, gracze posługują się określeniami białe i czarne.
Rodzaje figur na szachownicy
Na desce ustawia się wszystkie figury, jakimi dysponują gracze. W sumie jest ich 32, podzielone po równe 16. Figury na szachownicy to: pionki (po osiem), skoczki (po dwóch), gońce (po dwa), wieże (po dwie), hetman i król (po jednym). Hetmany i wieże to tzw. figury ciężkie, zaś gońce i skoczki to figury lekkie. Ustawia się je w rzędzie najbliższym graczowi, pionki ustawiane są w rzędzie przed nimi. Pozostałe cztery rzędy pozostają puste, to na nich toczyć się będzie rozgrywka.
Ustawienie figur
Każda gra zaczyna się od jednakowego rozstawienia figur. W narożnikach ustawia się wieże. Obok nich stają skoczki. Obok miejsce zajmują gońce. Na samym końcu ustawia się hetmana, który zajmuje wolne pole zgodne ze swoim kolorem, jedyne wolne miejsce pozostawione jest dla króla. Pionki ustawia się w rzędzie przed figurami. Po takim rozstawieniu pozostaje już tylko rozpocząć rozgrywkę.
Grę czas zacząć
Zawsze rozpoczyna ten gracz, który dysponuje białymi figurami na szachownicy. Każda z nich porusza się na właściwy sobie sposób, który w uproszczeniu przedstawia się następująco. Król może przemieszczać się o jedno pole, w każdym kierunku. Wieża porusza się dowolną liczbę pól, ale nie wolno jej chodzić na ukos. Za to goniec przemieszcza się tylko na ukos, także o dowolną ilość pól. Hetman łączy w sobie funkcje gońca i wieży, poruszając się w każdym kierunku o dowolną liczbę oczek. Skoczek rusza się zawsze o dwa pola do przodu i jedno w bok, w różnych konfiguracjach. Przypomina to literę L. Pion porusza się o jedno pole, zawsze do przodu, wyjątkiem jest pierwsze posunięcie, kiedy może ruszyć się o dwa pola.
Opanowanie przedstawionych zasad poruszania się po szachownicy to pierwszy i konieczny warunek do rozpoczęcia wspaniałej rozgrywki z przeciwnikiem.