Promocje
Szachy Turniejowe 3 Intarsja
Szachy Turniejowe 3 Intarsja
110,00 zł 99,00 zł
szt.
Fritz & Czesław Nauka Gry w Szachy Dla Dzieci
Fritz & Czesław Nauka Gry w Szachy Dla Dzieci
89,00 zł 85,00 zł
szt.
Szachy Szkolne
Szachy Szkolne
55,00 zł 50,00 zł
szt.
Zegar Szachowy DGT 2010
Zegar Szachowy DGT 2010
215,00 zł 199,00 zł
szt.

Jakie są zasady gry w szachy?

0

Poznając podstawowe znaczenie figur umieszczonych na desce, tak naprawdę uczysz się pierwszych reguł, które panują w tej grze. Sama rozgrywka toczy się jednak jeszcze według innych wyznaczników, które koniecznie trzeba poznać, jeśli traktuje się szachy poważnie. Dowiedz się, jakie są istotne zasady gry w szachy?

Czym jest szach i mat?

Wyjaśnienie reguł tej gry warto zacząć od końca, czyli od celu całej rozgrywki. A to dlatego, że cała ona toczy się, aby zamatować przeciwnikowi króla. Od samego początku tak kierujesz swoimi figurami, by zmusić tę drugą osobę do jej odsłonięcia. Gdy król nie ma już dokąd uciec, wygrywasz rozgrywkę. Ta podstawowa zasada gry w szachy wymusza całą masę innych, które trzeba poznać, aby dobrze grać.

Gra kończy się remisem

Często zdarza się, że gra kończy się remisem. Jest to możliwe w takich przypadkach, gdy:

- oboje z graczy decydują zgodzić się na remis. To zasada, która pozwala zakończyć grę w szachy w każdym momencie rozgrywki,

- król nie jest szachowany, ale nie masz dokąd nim iść, czyli na szachownicy jest pozycja pata,

- na szachownicy brakuje figur, które umożliwiłyby danie mata,

- dana sytuacja na desce powtarza się już trzeci raz, niekoniecznie z rzędu,

- przez ostatnie kilkanaście ruchów żaden z graczy nie zbił niczego, ani nie poruszył pionkiem.

Wszyscy na szachownicę

Rozgrywka rozpoczyna się od rozstawienia figur, które mają ściśle określone miejsce. Wieże stoją zawsze w narożnikach. Sąsiadują ze skoczkami, a te z kolei z gońcami. Dwa ostatnie miejsca zajmuje król i hetman, przy czym hetman zawsze staje na polu w swoim kolorze, a król obok niego. Rząd przed tymi figurami w całości należy do pionków. To najważniejsza reguła gry w szachy, na równi z tym, w jaki sposób dane pionki się poruszają. Pionki chodzą do tyłu i do przodu, o jedno pole. Skoczek przemieszcza się na wzór litery L, dwa do przodu, jedno w bok. Wieża przesuwa się do przodu i do tyłu, o tyle oczek ile chce. Za to goniec chodzi na ukos, też o każdą ilość oczek. Hetman łączy w sobie obie te funkcje. Król może zmienić miejsce tylko o jedno pole, w każdym kierunku.

Specjalne reguły gry w szachy

Znając już możliwości, w jaki sposób poruszają się poszczególne figury, warto zwrócić uwagę na sytuacje wyjątkowe w szachach, w których też obowiązują ściśle określone zasady gry.

- roszada – król przemieszcza się w kierunku swojej wieży o dwa pola, a wieża przeskakuje na miejsce obok niego, po przeciwnej stronie,

- bicie w przelocie – pion przesuwa się o dwa pola do przodu i zrówna się z pionem przeciwnika, to ten może go zbić, kończąc ruch na takim polu, jakby bił go zwyczajnie, na ukos.

- promocja piona – jeśli pion dojdzie do ostatniego rzędu, to można go zamienić w inną figurę. Najczęściej gracze decydują się mianować go hetmanem.

Komentarze do wpisu (0)

Sonda
Najlepsza książka do nauki szachów?
Produkt dnia
Szachy Olimpijskie Średnie
Szachy Olimpijskie Średnie
80,00 zł
szt.
Szachy Turniejowe 3 Intarsja
Szachy Turniejowe 3 Intarsja
110,00 zł 99,00 zł
szt.
Szachy Turniejowe 4 Intarsja
Szachy Turniejowe 4 Intarsja
130,00 zł
szt.
Zegar Szachowy DGT 2010
Zegar Szachowy DGT 2010
215,00 zł 199,00 zł
szt.
Zegar Szachowy DGT 1001 Biały
Zegar Szachowy DGT 1001 Biały
90,00 zł 72,00 zł
szt.
Zegar Szachowy DGT 1001 Czarny
Zegar Szachowy DGT 1001 Czarny
90,00 zł 70,00 zł
szt.
Szachy Choinkowe
Szachy Choinkowe
160,00 zł
szt.
Zestaw Książek Do Nauki Gry w Szachy
Zestaw Książek Do Nauki Gry w Szachy
75,00 zł
szt.
Fritz & Czesław Nauka Gry w Szachy Dla Dzieci
Fritz & Czesław Nauka Gry w Szachy Dla Dzieci
89,00 zł 85,00 zł
szt.
Szachy Olimpijskie Czereśniowe + Warcaby
Szachy Olimpijskie Czereśniowe + Warcaby
85,00 zł
Blog kategorie
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl